Als een schroef niet kan worden losgedraaid en vastzit, helpt brute kracht zelden. Dit beschadigt meestal alleen de aandrijving van de schroef of de schroefkop wordt er helemaal afgescheurd. Als
je echter een vastzittende schroef wilt losdraaien, zijn er een paar tips en trucs die meestal helpen en het probleem oplossen.
Er zijn veel redenen waarom een schroef niet kan worden losgedraaid, dus moeten we eerst bepalen waarom de schroef vastzit.
1. schroef heeft linkse schroefdraad
2. schroef is verroest (gecorrodeerd)
3. schroefkop is rond of de schroefaandrijving is beschadigd
4. de schroef loopt leeg
5. schroef is afgebroken
Het eerste wat je moet controleren is of de schroef linkse schroefdraad heeft. Linkse schroefdraad wordt vaak gebruikt in auto's, fietsen (bv. voor pedalen) of in sanitair. Je kunt voorzichtig proberen de schroef in de tegenovergestelde richting los te draaien.
Kruipoliën
Kruipoliën zijn speciale oliën die zeer dun zijn en via capillaire werking in zeer kleine scheurtjes en spleten kunnen dringen. Hierdoor kan de penetrerende olie in de kleinste spleten van schroefverbindingen en schroefdraad dringen. De penetrerende olie moet echter enige tijd inwerken zodat het de tijd heeft om in de kieren te dringen. De inwerktijd kan enkele uren duren, afhankelijk van het werkstuk en de schroefverbinding.
Een klap op de kop
Een paar klappen op de kop van de schroef zijn vaak de oplossing. Door de trilling komt de roest een beetje los en kan de schroef worden losgemaakt en verwijderd. Je moet echter oppassen dat je de schroefkop daarbij niet beschadigt.
Warmte
Warmte kan ook een hulpmiddel zijn om vastzittende schroeven los te krijgen. Verwarm de betreffende schroef met een bunsenbrander of heteluchtpistool. Dit helpt vaak bij vastzittende schroeven
die verroest zijn. De hoge temperatuur zorgt ervoor dat het materiaal van de schroef uitzet en wanneer het afkoelt, trekt het materiaal weer samen.
Nadat de schroeven zijn afgekoeld, kan ook penetrerende olie worden gebruikt. Maar wees voorzichtig, als het werkstuk of de schroef te veel wordt verhit, kunnen de materiaaleigenschappen veranderen en kan het metaal broos worden. Verwarmde schroeven moeten na het losdraaien altijd worden vervangen door nieuwe schroeven.
Bij kruiskopschroeven kan de krachtoverbrenging aanzienlijk worden verhoogd door een rubberen inzetstuk tussen de schroefaandrijving en de schroevendraaier te plaatsen. Probeer de beschadigde schroef echter heel rustig en langzaam in te draaien.
In het geval van schroeven met gleuf kunt u met een boorslijpmachine of zaag een andere gleuf over de bestaande beschadigde gleuf zagen en deze gebruiken om de schroef los te draaien.
Er zijn verschillende opties voor een ronde zeskantkopschroef.
Als de schroef losdraait, is de schroefdraad ernstig beschadigd. Er zijn verschillende manieren om de schroef los te draaien. Probeer eerst met een kleine schroevendraaier onder de kop van de schroef te komen om de schroef omhoog te heffen, terwijl je tegelijkertijd voorzichtig probeert de schroef los te draaien.
Een andere mogelijkheid is om op de onderkant van de schroef te drukken zodat deze uit de schroefdraad wordt geduwd. Zodra de schroef is verwijderd, kan de beschadigde schroefdraad worden gerepareerd met een draadreparatieset. Instructies vind je hier.
Afgebroken of volledig vernielde schroeven kunnen worden losgemaakt met een interne multitandbit (Torx). Boor hiervoor een gat in het midden van de schroef. Een Torx-bit wordt als een perspassing in dit gat gehamerd. Het is belangrijk dat het gat niet te groot of te klein is, het moet ongeveer de helft van de schroefdraaddiameter van de schroef zijn en geschikt voor een bit. Nu kun je de rest van de schroef losdraaien met het interne multi-tandbit (Torx). Houd er rekening mee dat het geplaatste bitje hierbij wordt vernietigd.